Charles Esche ontvouwt beleid Van Abbemuseum 2006-2009
"De levendigheid moet
terug"
Door ROB SCHOONEN
Geen hapklare, populaire culturele brokjes aanbieden;
daar is het Van Abbemuseum niet voor. De aantrekkingskracht van het
museum moet gebaseerd zijn op de vraag aan de bezoekers om zélf
na te denken. "Wij zijn ervan overtuigd dat het museum fundamenteel
een educatieve instelling is", aldus directeur Charles Esche
. "Wij willen de bezoekers daarom met intelligente gastvrijheid
verwelkomen."Esche heeft onlangs het 'artistieke beleidsplan
2006 t/m 2008' gepresenteerd en daarin speelt educatie een belangrijke
rol. Ander opvallend punt: het museum wil de belangrijkste instelling
in Nederland zijn waar 'radicale en experimentele benaderingen worden
ontwikkeld op internationaal niveau'. Daarnaast wil het museum
zich richten op de behoeften en ambities van de inwoners van Eindhoven
en omgeving.
Exposities Onder meer de presentatie 'Eindhoven /Istanbul'
heeft Esche geleerd dat het tentoonstellingsbeleid anders moet worden
uitgevoerd. Zo scheidt hij doel en identiteit van het oude en het
nieuwe deel van het museum.
In de zogeheten oudbouw worden tijdelijke
tentoonstellingen ingericht van hoofdzakelijk internationale kunstenaars.
In de nieuwbouw wordt de collectie getoond, in steeds andere vormen.
De plannen voor de komende drie jaren liggen voor een flink deel al
vast. Voor de oudbouw staat dit jaar 'Vormen van verzet' op de rol.
Die presentatie moet de verhouding tussen kunst en maatschappij vanaf
de Parijse commune tot nu weergeven. Voor 2007 wordt ingezoomd op
de hedendaagse Nederlandse maatschappij; daarvoor worden buitenlandse
kunstenaars ingeschakeld. Het jaar daarop is 'Heartland' te zien.
Daarin staat Amerika centraal, en dan vooral de zogeheten 'red states'
in het midden-westen. Die expositie valt samen met de Amerikaanse
presidentsverkiezingen. Buiten dat zijn er solo- en duo-presentaties
voorzien van diverse 'klassieke', eigentijdse kunstenaars als Allan
Kaprow en wordt werk van Joseph Beuys gekoppeld aan Yves Klein.
Voor de nieuwbouw worden verschillende
personen gevraagd aan de slag te gaan met de collectie en andere delen
van het museum. Het gaat daarbij niet alleen om kunstkenners, maar
ook om 'theoretici, activisten en specifieke groepen in de regio Eindhoven'.
De studioruimte in, maar ook plekken rondom het museum gaat Esche
inzetten om de band met de regio te versterken. Onder
anderen kunstenaars, zakenmensen en immigranten zullen -in samenwerking
met internationale kunstenaars- worden gevraagd verschillende projecten
uit te voeren. Toos Nijssen, Dick Verdult, Superflex en Phil Collins
zijn daarvoor al vastgelegd. Naast de inhoudelijke veranderingen,
heeft Esche ook op het personele vlak enkele wijzigingen doorgevoerd.
Zo worden de functies van de vertrekkende adjunct-directeur en hoofdconservator
Frank Lubbers en de reeds vertrokken curator Eva Meyer Hermann, niet
opnieuw ingevuld. "Samen met de twee andere conservatoren vorm
ik de inhoudelijke staf - en dat volstaat. Ik heb echter wel behoefte
aan zakelijke ondersteuning. Daarom gaan we op zoek naar een zakelijk
adjunct-directeur." Verder wil Esche op projectbasis gastconservatoren
uitnodigen.
De door Esche ingestelde afdeling externe betrekkingen
wordt opgetrokken van 3,5 naar vijf formatieplaatsen: "Het museum
was een wat introvert museum, dat moet echt wat extraverter worden,
maar wel op een goede manier. Het moet aantrekkelijk worden voor de
bezoeker om hier te komen, men moet willen weten wat er in het museum
gebeurt. Dat is een van de taken van die afdeling. De levendigheid
moet terug. Ik heb dat gevoeld bij 'EindhovenIstanbul' en
dat moet worden voortgezet en versterkt. Het imago van het museum
zal veranderen. Misschien te langzaam voor een aantal mensen, maar
het zal veranderen." Esche verwacht dat door de ingezette wijzigingen
het Van Abbe in 2008 rond de 100.000 bezoekers per jaar zal trekken.
"Dat aantal zullen we dit jaar niet halen; misschien wel de 80.000
en dan het jaar erop weer tienduizend bezoekers meer."
Het tekort van ruim drie ton is inmiddels voor een groot
deel weggewerkt, zo meldt de directeur: "Dit jaar zal het tekort
nog ongeveer 150.000 euro zijn, en dat werken we vervolgens helemaal
weg. Dat gaat lukken door op bepaalde punten nog meer te besparen."
Het werk van Joseph Beuys (foto) wordt in een presentatie samengebracht
met dat van Yves Klein. Charles Esche : "Het Van Abbe
was altijd wat introvert, dat gaan we veranderen."
-----------------------------------------------------------------------
Gelezen in het Eindhovens Dagblad
van 23 januari 2006
--------------------------------------------------------------------------------------